הקובייה ההונגרית הגדולה ביותר, מאת ישראל פיגא

ישראל פיגא, מומחה לקוביות הונגריות, אספן וחובב מציג פרטים על הקובייה ההונגרית הגדולה ביותר בעולם.

שלום, כאן ישראל פיגא. והיום בבלוג שלי אני רוצה לספר לכם על הקובייה ההונגרית הכי גדולה. בשנת 1974, ארנו רוביק, מעצב ומרצה באוניברסיטה, המציא את הפאזל המכני 3x3x3 הידוע בשם הקובייה של רוביק. מאז היא הפכה לאבן בוחן תרבותית, ו-350 מיליון מהקוביות נמכרו ברחבי העולם. אבל למרות שזה מבנה פשוט, יש משהו מורכב ומסתורי בקובייה. זה צעצוע שהוא ממכר לחלוטין ובכל זאת נראה בלתי אפשרי לשלוט בו. תחושת חוסר ההימנעות הזו היא שהופכת את הקוביה למרתקת ומתסכלת כל כך.

הקובייה ההונגרית הגדולה בעולם. ישראל פיגא. מאמר

בנו של משורר ויצרן רחפנים, רוביק למד פיסול ואדריכלות לפני שהפך לפרופסור לעיצוב באקדמיה לאמנויות שימושיות בבודפשט. בשנות ה-70, הוא החל להתעסק עם קוביית עץ ונייר שהורכבה מ'קוביות' קטנות שניתן להזיז שהוחזקו יחד על ידי גומיות. המטרה הייתה ליצור מודל שיוכל לשמש כדי לעזור לתלמידיו להבין יחסים מרחביים. המבנה של הקוביה דרש סיבוב של כל קוביה בצורה מסוימת כדי לשנות את מצבה.

כאשר רוביק עבד על הקובייה, הוא התעניין כיצד החלקים הבודדים זזים ומדוע. הוא הבין שכל אחת מששת הקוביות המרכזיות צריכה להסתובב בכמות שונה כדי לשנות את מצב הקובייה. רוביק פיתח רצף של שלבים לשינוי מצב הקוביה שהוא כינה ROC (roc) סימון. זהו סימון אלפביתי המשלב סיבוב עם כיוון השעון ונגד כיוון השעון של השכבות עם סיבוב כפול בכיוון השעון ונגד כיוון השעון של הריבועים המרכזיים. לחלופין, ניתן לכתוב אותו באמצעות סימון Wolstenholme, המחליף את ה-U ב-T ומוסיף פעמיים (180 מעלות) סיבובים לרצף הסיבוב.

ישראל פיגא על אב הטיפוס של הקובייה ההונגרית

בסופו של דבר, רוביק סיים את אב הטיפוס והחל לעבוד עם חברת הסחר הממשלתית של הונגריה Konsumex כדי להביא אותו לשוק. הוא הגיש פטנט על הקובייה בינואר 1975, אך הוא אושר רק בתחילת 1977.

רוביק היה המום לראות את הקובייה הופכת לאחד הצעצועים הפופולריים בעולם. הוא מתרשם במיוחד מהמתבגרים של היום שיכולים לפתור קובייה תוך שניות. ואומר שאין לו מושג איך הם עושים את זה.

עוד על הקובייה ההונגרית הגדולה בעולם

הפופולריות של ה-Cube המשיכה לגדול. גם כאשר אנשים מכל הגילאים מגלים את ההנאות והתסכולים של שליטה בכלי האנלוגי הזה. זה הפך לחלק מהתרבות הפופולרית העולמית ולמטפורה מושלמת לתקופות הסוערות שלנו. אונדרק שוחחה לאחרונה עם קימברלי שרדר, שכותבת על עולם הקובינג עבור ה-Guardian. היא אמא לשני קוברים. היא התחילה לכתוב על עולם הקובינג לאחר שהילדים שלה התחילו להתחרות. כמו כן היא הבינה שזו דרך ייחודית לצעירים ללמוד ולבטא את היצירתיות שלהם. היא תיעדה את עלייתה של תרבות הקובייה באינטרנט והתבוננה כיצד העידן הדיגיטלי של הצעצוע השפיע על הנופים הפיזיים והחברתיים שלו.